12. týždeň tehotenstva (12. TT): je čas oznámiť to

Ste v 12. týždni tehotenstva a na konci tretieho mesiaca. Informujte o tom zamestnávateľa, ak ste tak zatiaľ nespravili. Ak pracujete v rizikových podmienkach alebo profesii, máte nárok na úpravu pracovných podmienok, prípadne na úpravu pracovného času alebo iné úľavy a zmeny. Vo všeobecnosti sa na vás vzťahuje zákaz výpovede, pretože ste v tzv. ochrannej lehote. Asi najviac vás však zaujíma, aké pokroky robí vaše bábätko. Vedzte, že veľmi veľké – okrem iného si neustále precvičuje novonadobudnuté reflexy.

Koľko meria a váži bábätko v 12. týždni tehotenstva?

V 12. týždni tehotenstva meria vaša ratolesť už viac ako 5 centimetrov. To zodpovedá rozmerom väčšieho slepačieho vajíčka. Váži okolo 16 gramov. Tieto údaje sú len približné, lebo bábätko sa v maternici neustále hýbe. Úlohu zohrávajú aj individuálne rozdiely v rýchlosti vývinu a genetické danosti matky a otca. Tieto faktory môžu viesť k odchýlkam, ktoré sa líšia od priemerných tabuľkových hodnôt. Rozdiely vo výške a v hmotnosti sa začnú prejavovať najmä od 13. týždňa tehotenstva, teda v 2. trimestri.

Vývoj dieťaťa

V 12. týždni tehotenstva bábätko skutočne rastie „ako z vody“. Dôležité vnútorné orgány, napríklad žalúdok, začali plniť svoje funkcie. Dieťatko už v tomto štádiu dokáže prehltnúť malé množstvo plodovej vody, hoci ju ešte neraz vypľuje. Takto si trénuje nielen prehĺtanie a prijímanie potravy, ale aj dýchanie. Tieto činnosti preň budú po narodení životne dôležité a to si, samozrejme, vyžaduje veľa cviku. Aj novorodenec, ktorý hltavo pije z materského prsníka, sa často „zakucká“. Po narodení potrebuje ešte ďalší praktický tréning, aby sa naučil prijímať potravu bez väčších problémov.

Bábätko je v 12. týždni tehotenstva veľmi aktívne a naplno využíva voľný priestor v maternici na „gymnastiku“. Robí kotrmelce, prevracia sa zo strany na stranu, kope rúčkami aj nôžkami. 

Pokračuje vývoj nervového systému. Mozog a nervové dráhy, ktoré zodpovedajú za vedenie vzruchov, reagujú na prvé podnety. Ak bábätko cíti, že má čosi pred ústočkami, spustí sa sací reflex. Ten je veľmi dôležitý pre prežitie novorodenca, lebo zabezpečuje jeho výživu prvé mesiace po narodení.

Skúsený lekár rozpozná na ultrazvukovej obrazovke mierne pohyby viečok. Očné buľvy sa gúľajú nadol a nahor a stimulujú tak reflex, ktorý zabezpečuje úplné zavretie viečok.  Bábätko si trénuje aj ďalší reflex. Ak pocíti vonkajší tlak na mamino bruško, rýchlo sa odtiahne. To sa však neskôr zmení. Keď zacíti nežné pohyby zvonka, napríklad pri pohladení, začne reagovať tak, že sa otočí k brušnej stene.

Pohlavie potomka sa zatiaľ ešte stále nedá určiť. Možno ho vôbec netúžite poznať, možno, naopak, horíte nedočkavosťou. V druhom prípade buďte trpezlivá, musíte ešte pár týždňov počkať. Lekár dokáže zistiť, či čakáte dievčatko, alebo chlapčeka, až keď budete v 16. alebo vyššom týždni tehotenstva. S istotou vám však už povie, či čakáte jedno dieťa, alebo dvojčatá.

Čo sa s vami deje v 12. týždni tehotenstva?

Netrpezlivo čakáte, kedy konečne zacítite prvé pohyby bábätka? Chvíľu ešte potrvá, kým vám človiečik vo vašom brušku dá na vedomie, že je tu. Šanca, že pocítite jeho jemné pohyby, sa síce zvyšuje s narastajúcou veľkosťou, ale nemajte veľké oči. Niekedy si môžete vytúžené pohyby pomýliť s činnosťou vlastných čriev.

Môžete mať tieto príznaky

Zaobľujete sa

Druhý stav začína byť viditeľný, zaokrúhľujete sa. Pupok sa mierne vydúva, najmä ak čakáte druhého či tretieho potomka. Neobávajte sa ručičky na váhe – priberanie je prirodzeným dôsledkom ukladania zásob. Telo si skrátka pripravuje energetickú rezervu, z ktorej dokáže v prípade núdze pokryť zvýšené nároky matky aj bábätka. Keď budete o svojom stave informovať rodinu či priateľov, rátajte s tým, že všetci okamžite upriamia pozornosť práve na vaše bruško.

Týždenne priberiete 250 až 300 gramov. Je načase uvažovať o tehotenskom oblečení, lebo bežný voľnejší odev vám už onedlho nebude stačiť. Vďaka kalkulačke hmotnosti HiPPmôžete svoj prírastok na váhe pozorne sledovať a kontrolovať.

Je len na vás, koľko priberiete. Dôležitým aspektom je zdravé stravovanie. Nejedzte „za dvoch“ – jedzte dvojnásobne zdravšie. Okrem vyváženej stravy dbajte na dostatok pohybu.

Nedostatok živín

Bývate vyčerpaná? Únava je prirodzený sprievodný príznak tehotenstva. Ak je však veľmi intenzívna a laboratórne hodnoty železa vo vašom tele klesli pod určitú hladinu, pravdepodobne niečo nie je v poriadku so stravovaním. Uistite sa, či máte v strave dostatok železa – obzvlášť, ak ste vegetariánka alebo vegánka.

Vo všeobecnosti platí, že vegetariánstvo a tehotenstvo sa nevylučujú. Ak vaša výživa obsahuje mlieko či mliečne výrobky, nič nestojí v ceste vegetariánskemu spôsobu stravovania počas tehotenstva. Dajte si pozor, aby vo vašom jedálnom lístku nechýbali žiadne živiny potrebné pre vaše zdravie, ale aj zdravý vývoj vašej ratolesti. Dbajte najmä na to, aby ste mäso a ryby nahradili inými potravinami bohatými na bielkoviny a železo.

Nedostatok železa ženám neraz spôsobuje zdravotné problémy aj v bežnom živote. Prejavuje sa anémiou, teda chudokrvnosťou. V tehotenstve je však anémia nebezpečnejšia, pretože sa zvyšuje záťaž na organizmus matky. Jej srdce prečerpáva väčší objem krvi a pľúca dodávajú oveľa viac kyslíka. Zvyšujú sa nároky na krvný obeh, ktorý už nepracuje len pre ňu, ale stará sa aj o potreby nenarodeného dieťaťa. Železo v potrave sa vyskytuje vo dvoch základných formách – organické, hemové železo je živočíšneho pôvodu a anorganické, nehemové má rastlinný pôvod. Telo ľahšie strávi železo z mäsa ako železo rastlinného pôvodu. Železo z hrášku, špenátu, tmavého ovocia a celozrnných výrobkov sa totiž absorbuje s oveľa nižšou účinnosťou. Chcete podporiť vstrebávanie železa do krvi? Pomôže vám vitamín C.

Dbajte na to, aby ste jedli potraviny, ktoré obsahujú dostatok železa, a ovocie s vysokým obsahom vitamínu C, napríklad šťavu z červených plodov od HiPP.

Ste vegánka, teda nejete mäso, ryby ani mliečne výrobky a vajcia? V tom prípade je prísun dôležitých výživných látok počas tehotenstva komplikovanejší. Ak ste doteraz konzumovali len vegánsku stravu, poraďte sa s gynekológom a s odborníkom na výživu. V prípade nedostatku živín by ste mali užívať vhodné výživové prípravky.

Najlepšie tipy v skratke

  • Ak ste vegetariánka alebo vegánka, kúpte si kuchársku knihu pre túto formu výživy a naštudujte si komplexné odborné informácie.
  • Naplánujte si pravidelné návštevy v tehotenskej poradni. Nezabudnite na preventívne vyšetrenia u špecialistov, ku ktorým ste chodili aj predtým – napríklad u imunoalergiológa, endokrinológa či diabetológa. 
  • Prv, než si kúpite nové oblečenie, spýtajte sa príbuzných a priateliek, či im v skrini zbytočne nevisia zbytočné tehotenské kúsky.

Spýtajte sa lekára alebo pôrodnej asistentky

Som neskutočne unavená. Čo je za tým? 

Ak pociťujete častú alebo výraznú únavu, požiadajte gynekológa, aby vám skontroloval krvné hodnoty. Týmto spôsobom lekár rýchlo rozpozná možný nedostatok železa alebo inej dôležitej látky vo vašom organizme. Poradí vám, ako sa správne stravovať, a predpíše vhodné výživové doplnky.