Deti trápi nízka hladina vitamínu D. Čo s tým?

Detská výživa od A po Z. Teoretická prax a skutočná realita tak, ako ju vníma mama doktorka. O vlastných skúsenostiach s vitamínom D sa s vami podelí pediatrička a zároveň mamina troch detí MUDr. Kateřina Karolová. Píše blog, vydala vlastnú knihu Já, doktor(in) a v roku 2018 zvíťazila v ankete Žena roka.

Napchávať sa vitamínmi? Prečo?

Vitamíny som vždy vnímala ako zubnú pastu alebo mydlo na ruky. Sú zdraviu prospešné a neradno na ne zabúdať. Lenže na rozdiel od pomerne jasnej predstavy, ako používať zubnú kefku, v prípade vitamínov som si nikdy nebola úplne istá. Existuje ich príliš mnoho druhov, niektoré z nich majú dokonca i viac názvov, desiatky potravinových zdrojov i množstvo účinkov vrátane negatívnych (z predávkovania). Ako sa v tom všetkom vyznať?

Ťažko. To vám potvrdzujem i z pozície detskej lekárky. Ale pokúsim sa vás s jedným z nich – s vitamínom D – zrozumiteľne zoznámiť. Ako mamky ho totiž určite budete musieť riešiť.

Je zbytočné, aby ste si pamätali, či je vitamín D potrebný na spracovanie vápnika, kyslíka alebo zlata v hrdle. Podstatné je, že je nevyhnutný, keď telo plánuje tvoriť kosti a zuby – asi ako keď sa murár nezaobíde bez cementu a vápna. Na prísun vitamínu D by ste mali myslieť v priebehu tehotenstva aj po narodení bábätka, pretože nároky organizmu sú v tomto období naozaj vysoké. Dojčatá dokonca potrebujú niekoľkokrát viac vitamínu D na kilogram hmotnosti než dospelí (WHO Growth Standards, EFSA 2013). Dôvod je logický – kedy inokedy sa telo vyvíja takým rýchlym tempom?

Dojča vo veku 7 až 11 mesiacov (8 až 9 kg) potrebuje 6x viac vitamínu D na 1 kg hmotnosti než dospelý (80 kg) a malé dieťa vo veku 12 mesiacov a viac (12 kg) potrebuje 7x viac vitamínu D na 1 kg hmotnosti než dospelý (80 kg).

Zistilo sa, že okrem všeobecne známych účinkov na rast má vitamín D priaznivý vplyv aj na vývoj mozgu (deti sú vďaka nemu dôvtipnejšie, bystrejšie), ale predovšetkým hrá významnú rolu pri podpore imunity. Deťom, ktoré majú vyváženú a dostatočnú hladinu déčka v tele, hrozí menej chorôb, keďže vitamín D má výnimočnú schopnosť podporiť telíčko v boji s infekciou. Predstavte si ho ako veliteľa elitnej jednotky, ktorý svojich vojakov (imunitné bunky) privedie až do stavu perfektnej pripravenosti. Stojí za to mať ho v tíme. Kde ho nájdeme a ako ho dodávať organizmu? Existujú tri možnosti:

1. Vystavte kožu slnečným lúčom

Zdržiavajte sa vonku. Vitamín D sa samovoľne vytvára z cholesterolu v koži, ktorá je prežiarená slnkom. Úžasné, jednoduché. Lenže princíp funguje podobne ako slnečné kolektory na ohrev vody. Ak je zatiahnuté (zimné mesiace, smog, koža prekrytá oblečením), proces uviazne a vitamín D sa netvorí (voda zostáva studená). Navyše v samotnom opaľovaní treba nájsť určitú mieru a malým deťom ani dojčatám sa cielené vystavovanie priamym slnečným lúčom vôbec neodporúča. Takže, čo si treba zapamätať? V lete to so slnením nepreháňajte, v ostatných mesiacoch roka naopak. Nastavte svoju tvár slniečku. Choďte na prechádzky, hrajte sa vonku na ihrisku, organizujte výlety do prírody. Nezabudnite však na ochranné krémy a pokrývku hlavy.

2. Doprajte sebe aj deťom potraviny bohaté na vitamín D

Že je ho v nich zväčša málo? To je pravda. Najbohatším zdrojom sú morské ryby. Žiaľ, naša tradičná kuchyňa ich príliš nevyužíva a kapor na Vianoce celoročný priemer nezachráni. Málokto si navyše uvedomuje, že vitamín D je v rybom tuku (v tej zoškrabnutej kôpke, čo zostane po jedle na okraji taniera), nie vo svalovine. V malom množstve ho nájdeme aj v mlieku, mäse a vo vajciach, ale všeobecne sú naň naše pokrmy dosť chudobné. Potreby organizmu naplnia len sčasti. Priaznivé účinky déčka sa navyše začínajú prejavovať až pri dlhodobom a vyváženom podávaní. Dôležitý je teda pravidelný a dostatočný prísun.

Dobrou možnosťou, ako to dosiahnuť, je cielený výber potravín, ktoré sú o vitamín D obohatené (fortifikované). Ponuka takýchto produktov sa našťastie stále rozširuje – výrobcovia si uvedomujú jeho dôležitosť, a tak hľadajú spôsoby, ako ho do potravín zapracovať.

Ak sa teda ako mama rozhodujete, aké potraviny ponúknuť svojmu dieťaťu, určite neurobíte chybu, keď budete pátrať po tom, či výrobok vitamín D obsahuje alebo nie. Spoločnosť HiPP ho pridáva povinne do všetkých dojčenských mliek, zároveň do mlieka pre batoľatá HiPP JUNIOR, do mliečnych kaší, kaší na dobrú noc a mliečnych kaší v skle, ktoré stačí otvoriť a hneď ich môžete podávať. V sortimente nájdete aj príkrmy s rybím mäsom. HiPP myslí na každú vekovú kategóriu detí. 

3. Podávajte doplnky stravy

Dojčatám sa v prvom roku života predpisujú kvapky s obsahom vitamínu D. Nie je dobré na ne zabúdať, či už je bábätko dojčené, alebo nie. Množstvo déčka z mlieka totiž nepokryje vysoké potreby organizmu, obzvlášť v zimnom období, keď je problém s pravidelnosťou a intenzitou slnečných lúčov a zároveň hrozí vyššie riziko infektov. Nezabúdajte, vitamín D podporuje imunitu.

Čo dodať na záver? Pridajte do jedálnička viac rýb, užívajte si slnečné dni a všímajte si, z čoho sú zložené potraviny a výživa, ktoré kupujete pre seba i svoje deti. Organizmus sa vám za vitamín D odvďačí.