11. týždeň tehotenstva (11. TT): rastie ako z vody

Koľko meria a váži bábätko v 11. týždni tehotenstva?

Drobček vo vašom brušku meria 3,7 až 4,1 centimetra a váži okolo 8 gramov, teda toľko, čo menšia limetka. Stále je maličký, ale na ultrazvukovej obrazovke sa už dajú zreteľne rozoznať jednotlivé časti tela. V nasledujúcich týždňoch porastie „ako z vody“ a v rýchlom tempe bude prechádzať obrovskými zmenami.

Vývoj dieťaťa

Začína sa najintenzívnejšia fáza rastu. Bábätko v nasledujúcich troch týždňoch takmer zdvojnásobí svoju dĺžku.

V 11. týždni tehotenstva sa zdokonaľujú všetky vnútorné orgány. Vo veľkej miere sú už vyvinuté aj vonkajšie pohlavné orgány a v priebehu nasledujúcich týždňov sa budú vyvíjať ďalej. Hoci sa o pohlaví vášho potomka rozhodlo už pri oplodnení, istý čas ešte potrvá, kým sa dozviete, či čakáte dievčatko, alebo chlapčeka. Zatiaľ vám lekár môže potvrdiť, či budete mať jedno dieťa, alebo dvojčatá.

Pršteky na rukách a nohách už nespája kožná blana, sú úplne voľné. Bábätko sa s nimi hrá, vie si vložiť palec do úst a cmúľať ho. V 11. týždni tehotenstva sa zjemňujú aj tvary tela a črty tváre. Noštek a pery sú už vyvinuté, ich vzhľad sa však bude postupne meniť. Ušká, ktoré sa predtým nachádzali vyššie, sa teraz posúvajú do strednej časti hlavy a do strán – teda na miesto, kde ich máme aj my, už narodení.

Zrýchľuje sa tvorba kožných buniek, vytvárajú sa nové vrstvy kože s pevnejším tkanivom. Pokožka, teda vrchná časť kože, je vďaka tomu menej priesvitná. V druhej vrstve pokožky, v tzv. zamši, sa tvoria vlasové korienky, z ktorých začnú približne v 13. týždni tehotenstva rásť jemné chĺpky bez pigmentu. Tento vlasový porast sa volá lanugo a jeho úlohou je chrániť nenarodené dieťa. Postupne takmer úplne pokryje jeho trup, končatiny i hlavičku. Ku každému vlasovému folikulu vedie mazová žľaza, ktorá produkuje kožný maz. Táto látka obsahuje okrem iného tukové bunky a neprepúšťa vodu. Vďaka lanugu kožný maz lepšie priľnieva k pokožke a tvorí na nej ochranný filter. Kombinácia lanuga a mazu je dôležitá – zabraňuje vysychaniu jemnej detskej pokožky v plodovej vode. Bábätku poskytuje aj dobrú tepelnú izoláciu a ochranu pred vibráciami, zvukmi a tlakom. Na konci tehotenstva sa lanugo stráca – už totiž nie je potrebné.

Čo sa s vami deje v 11. týždni tehotenstva?

Cítite sa už oveľa lepšie? Väčšinou áno. Pravdepodobne vás prestala trápiť nevoľnosť a riziko spontánneho potratu výrazne kleslo. Ste uvoľnenejšia, menej psychicky napätá. Zrejme ste začali premýšľať, kedy a ako oznámite radostnú novinu rodine a priateľom – ak ste tak už nespravili. Ste prvorodička? V tom prípade si istotne veľmi pozorne všímate svoju postavu a určite pozorujete, že vaše tehotenské bruško ešte nikto cudzí postrehnúť nemôže. Ak čakáte druhé alebo tretie dieťa, bruško sa už môže črtať viditeľnejšie. Ale nemusí. Reálne ste už s najväčšou pravdepodobnosťou trochu pribrali, lebo telo si začína ukladať zásoby. Nebojte sa, po pôrode sa stratia, postačí, keď si začnete viac kontrolovať stravu. Aj dojčenie vám pomôže dostať sa späť do formy. Najprirodzenejšia forma výživy bábätka si totiž vyžiada veľa energie – a práve tú si telo začína ukladať. Mnoho žien výrazne schudne práve počas intenzívneho obdobia dojčenia.

Môžete mať tieto príznaky

Bolesti chrbta a podbrušia

Pociťujete napätie v podbrušku? Súvisí to s rastom maternice a tlakom na jej závesný aparát. Možno vás pobolieva chrbát, najmä pri sedení alebo pri jednostrannej záťaži. Na príčine je aj v tomto prípade uvoľňovanie a vyššia pružnosť šliach, ktoré sa takto pripravujú na pribúdajúcu telesnú hmotnosť. Venujte sa ľahkej športovej aktivite zameranej na posilnenie tela a prevenciu pred bolesťou. Cielené cviky dokážu zmierniť tieto ťažkosti a bolesti.

Aj pôrod býva vyčerpávajúci – budete naň potrebovať dostatok sily, vytrvalosti a výdrže. Fyzická aktivita je počas tehotenstva naozaj dôležitá. Športovali ste už pred otehotnením? Pokračujte ďalej, nemáte dôvod prestať sa hýbať. Tehotenstvo nie je choroba.*

Ak ste predtým neboli zvyknutá pravidelne cvičiť, dôkladne zvážte pohybovú aktivitu, ktorá vám bude vyhovovať. Menej sa vozte autom a hromadnou dopravou, chodievajte na pravidelné prechádzky, plávajte, zaplaťte si kurz tehotenskej gymnastiky či jogy.

* Poraďte sa s gynekológom alebo s pôrodnou asistentkou, aký druh pohybovej aktivity je pre vás vhodný.

Napätie v prsníkoch

Nedá sa nič robiť, ešte pár týždňov musíte vydržať bolestivé napätie v prsníkoch aj precitlivenosť bradaviek. V druhom trimestri, keď sa vývoj mliečnych žliaz ukončí, by tieto nepríjemné pocity mali ustúpiť. Prsníky už budú pripravené na dojčenie po narodení bábätka.

Potravinová pyramída pre tehotné a dojčiace ženy

V 11. týždni tehotenstva sa zamerajte na výživu. V jedálnom lístku by ste mali mať čoraz viac vitamínov, minerálnych látok a stopových prvkov – budete ich potrebovať nielen vy, ale aj rýchlo rastúce bábätko. V otázke správneho stravovania vám poradí gynekológ, výživový poradca, prípadne aj pôrodná asistentka.

Základom potravinovej pyramídy pre tehotnú ženu sú nápoje. Rozmýšľate, aké drinky sú pre vás ideálne? Je to jednoduché: voda, nesladený alebo mierne osladený čaj a zriedené, najlepšie doma a z overených zdrojov pripravené ovocné a zeleninové šťavy.

Druhú úroveň pyramídy tvorí ovocie a zelenina, najmä strukoviny. Mali by ste skonzumovať až šesť porcií ovocia a zeleniny denne. Nerobte si však starosti, ak ich toľko nezvládnete. Rátajú sa aj kombinácie s inými jedlami, napríklad šalát k obedu či k večeri, tiež smoothie, ovocné a zeleninové džúsy.

Tretiu úroveň potravinovej pyramídy predstavujú sacharidy, teda zložené cukry. Patria sem zemiaky, ryža, cestoviny a, samozrejme, chlieb a obilné výrobky, najlepšie celozrnné. So sacharidmi to netreba preháňať v bežnom živote ani v tehotenstve, ale vaše telo aj bábätko ich teraz potrebujú. Dajte si napríklad ráno müsli s ovocím, na obed ako prílohu zemiaky či cestoviny a na večer kúsok chlebíka so zeleninou. Pochopiteľne, ak máte celiakiu, musíte sa obilninám a iným potravinám a jedlám, ktoré obsahujú lepok, dôsledne vyhýbať. 

Štvrtá úroveň potravinovej pyramídy pre tehotné zahŕňa mlieko a mliečne výrobky. Do konca tretieho mesiaca by ste mali skonzumovať tri porcie denne. Od štvrtého mesiaca vaše telo potrebuje viac vápnika, preto sa odporúčajú štyri dávky. Ak trpíte intoleranciou laktózy, teda neznášanlivosťou mliečneho cukru, nahraďte mlieko probiotickými jogurtmi, kyslomliečnymi výrobkami a acidofilnými mliekami. Probiotické baktérie v nich spracujú mliečny cukor tak, že vám neublíži. V prípade, že sa mlieka nemienite vzdať, vyskúšajte tablety alebo kvapky, ktoré obsahujú enzým laktázu. Poraďte sa však predtým s lekárom alebo s lekárnikom. Pozor, nemýľte si mliečnu intoleranciu, ktorá súvisí s trávením, s alergiou na mlieko, ktorá súvisí s imunitným systémom. Tá sa prejavuje oveľa búrlivejšie a patrí do rúk imunoalergiológa. 

Potraviny, ktoré by ste mali konzumovať v menšom množstve, sú označené úrovňou päť potravinovej pyramídy. Sem patrí mäso a ryby, ktoré obsahujú živočíšne bielkoviny. Mäso by malo mať čo najmenej tuku a môžete si ho vychutnať dvakrát týždenne. Nikdy ho nekonzumujte surové. Obsahuje aj patogénne baktérie. Preto vždy dbajte na dôkladnú tepelnú úpravu. Ryby môžete jesť častejšie, ideálne trikrát do týždňa.

Na šiestej úrovni sú tuky, napríklad maslo a oleje. Pred kravským maslom uprednostnite radšej rastlinný olej – olivový, slnečnicový, tekvicový či makový. Odporúčané množstvo je jedna až dve polievkové lyžice denne. Olejom môžete ochutiť zeleninový šalát, alebo ho použiť na prípravu jedál na panvici.

Na siedmej, najvyššej úrovni pyramídy sú potraviny, ktoré by ste si mali dopriať len občas. Najlepšie však spravíte, ak sa im v tehotenstve vyhnete úplne. Patria sem sladkosti alebo slané pochutiny. Neviete odolať sladkému? Uprednostnite kvalitnú tmavú čokoládu alebo ovocie, ale najlepšie doobeda. Slané tyčinky, oriešky alebo čipsy pri večernej televízii skúste vymeniť za chrumkavú mrkvu či kaleráb.

Náš tip

Spočiatku môžete mať chuť na slané a výdatné jedlá. Neriešte to veľmi, telo vám povie, čo potrebuje. Onedlho tento pocit zmizne a vy sa vrátite k zdravej výžive.

Viac tipov a informácií k téme zdravé stravovanie počas tehotenstva nájdete tu.

Najlepšie tipy v skratke

  • Vypite dva litre tekutín denne – pravidlom je jeden pohár každú hodinu, kým ste hore. Striedajte vodu, ktorú si môžete dochutiť mätou, klinčekom, citrónom alebo aj drobným bobuľovým ovocím, s rôznymi druhmi čajov. Neslaďte ich, alebo slaďte minimálne. 
  • Kúpte si tehotenskú kuchársku knihu, v ktorej nájdete kreatívne, ale vyvážené recepty a tipy na stravovanie.
  • Snažte sa jesť čerstvé ovocie a zeleninu, najlepšie sezónne z trhu alebo z dvora od miestnych dodávateľov.
  • Premyslite si, pri akej príležitosti by ste chceli svojim blízkym oznámiť úžasnú novinku o svojom tehotenstve.

Spýtajte sa lekára alebo pôrodnej asistentky

Mám potravinovú alergiu/histamínovú/laktózovú intoleranciu. Čo môžem jesť, aby som neublížila bábätku? 

Ak trpíte potravinovou alergiou, alergiou na mlieko, histamínovou alebo laktózovou intoleranciou, poraďte sa čo najskôr s imunoalergiológom, prípadne s odborníkom na výživu. Môže sa stať, že vám škodia také potraviny, ktoré obsahujú cenné živiny pre vás i dieťatko. V prípade, že vám hrozí ich nedostatok, treba ich nahrádzať inými. Nebojte sa, takmer pre všetky dôležité zložky stravy existuje vhodná náhrada.