Nárast hmotnosti

Zvýšenie hmotnosti počas tehotenstva je individuálne.

Mnohé nastávajúce mamičky si kladú otázku, koľko kilogramov navyše môžu pribrať. Neexistujú však žiadne všeobecné zásady, pretože každé tehotenstvo má iný priebeh.

Žena, ktorá bola pred otehotnením veľmi štíhla, sa nemusí trápiť pre zvyšovanie hmotnosti. Ak bol Váš BMI (Body Mass Index)* pred tehotenstvom nižší ako 18,5, počas tehotenstva sa odporúča pribrať 12,5 – 18 kg. Hmotnostný prírastok žien s normálnou hmotnosťou (BMI 18,5 – 24,9) by sa mal podľa možnosti pohybovať v rozmedzí 11,5 – 16 kg. Ženy, ktoré mali už pred otehotnením BMI v rozmedzí 25,0 – 29,9, by mali dbať na to, aby nepribrali príliš veľa (približne 7 – 11,5 kg).

Ale nepreháňajte to

Ak sa začnete riadiť vážením, veľmi si nepomôžete. Váš gynekológ vám koniec koncov bude kontrolovať hmotnosť pri každom rutinnom vyšetrení a posúdi, či je Váš hmotnostný prírastok v požadovanom rozmedzí. Kalorická potreba sa zvyčajne až do štvrtého mesiaca tehotenstva nezvyšuje, potom narastá približne o 250 kcal. Potreba dôležitých vitamínov a minerálov sa však zvýši už od začiatku tehotenstva. Preto je nevyhnutné zabezpečiť dodržiavanie správne vyváženej stravy počas celého tehotenstva a následne aj v období dojčenia. Ďalšie informácie o zvýšenej potrebe živín počas tehotenstva

Mnoho žien trpí počas prvých troch mesiacov nevoľnosťami a vracaním, preto im zvýšenie hmotnosti nerobí problémy. Niektoré ženy v tomto období dokonca svoju hmotnosť znížia.

Počas druhého a tretieho trimestra tehotenstva predstavuje týždenný prírastok 300 až 500 gramov (v závislosti od vašej hmotnosti pred otehotnením). Krátko pred pôrodom môžu energetické požiadavky opäť klesnúť vzhľadom na obmedzenú schopnosť pohybu. Ale stále platí zásada: Množstvo energie, ktoré žena skutočne potrebuje, môže byť u každej tehotnej ženy iné.

Počas tehotenstva je redukčná diéta absolútne tabu!

To, že ste mali pred otehotnením nadváhu, neznamená, že teraz musíte schudnúť, pretože tým môžete obmedziť prísun živín dieťaťu. Okrem toho sa počas diéty – podobne ako pri fajčení – dostávajú do Vášho krvného obehu škodliviny a tým aj k Vášmu  dieťaťu.

* BMI = Body Mass Index (index telesnej hmotnosti): je pomer telesnej váhy a výšky

Výpočet: Telesná hmotnosť (v kg) delená druhou mocninou výšky (m²). Príklad: 60 kg : (1,60 m)²= 23,4 kg/m² Index BMI žien s n