Vitamín B12

Prečo je vitamín B12 taký dôležitý?

Mlieko je zdrojom vitamínu B12

Vitamín B12 prispieva k tvorbe červených krviniek. Okrem toho sa, podobne ako kyselina listová, podieľa na tvorbe buniek a reguluje rastové procesy v tele. Dôležitosť vitamínu B12 je teda zrejmý, predovšetkým počas tehotenstva, keď vzniká a rastie malé telíčko.

Potraviny, ktoré dodávajú veľké množstvo vitamínu B12

Vitamín B12 sa nachádza iba v potravinách živočíšneho pôvodu, ako sú pečeň, mäso, vajíčka, mlieko a syr. Preto môže prísnym vegetariánom (takzvaným vegánom), ktorí úplne odmietajú konzumovať potraviny živočíšneho pôvodu, chýbať vitamín B12. Vegetariáni, ktorí konzumujú mliečne výrobky a vajíčka v dostatočnom množstve, zvyčajne netrpia nedostatkom vitamínu B12.

V porovnaní s ostatnými živinami je vitamín B12 dostatočne odolný voči vonkajším vplyvom a telo ho potrebuje iba v malých množstvách – aj keď pre život nenahraditelných.

Prejavy pri nedostatku vitamínu B12

Nedostatok vitamínu B12 sa rozpoznáva pri laboratórnych vyšetreniach podľa prítomnosti menšieho počtu (alebo väčšej veľkosti) červených krviniek v krvi. Okrem toho sa vyskytujú problémy pri tvorbe nových buniek a neurologické poruchy. Prvými známkami deficitu sú všeobecné príznaky ako slabosť, bledosť, búšenie srdca, dýchavica a rýchla únava.