Energia pre organizmus vďaka niacínu

Prečo je niacín taký dôležitý?

Prísun niacínu z mäsa a ovocia

Niacín patrí do skupiny vitamínov B. Organizmus potrebuje niacín pri metabolizme mozgu – reguluje hladinu cukru v krvi – aj pri bunkovom dýchaní, vo svaloch a v spojivovom tkanive. Niacín potrebujú na svoju činnosť mnohé enzýmy, ktoré sa podieľajú na premene energie. Ale niacín má aj ďalšie účinky: pozitívny vplyv na náladu, spánok a tlkot srdca. V neposlednom rade niacín pomáha pri detoxikácii organizmu.

Počas tehotenstva a dojčenia sa potreba niacínu pohybuje v rozmedzí od 15 do 17 mg denne.

Vhodné potraviny pre dodávku niacínu

Ryby a mäso sú mimoriadne bohaté na niacín, ale k jeho prísunu prispievajú aj vajíčka, celozrnné výrobky, strukoviny, zelenina a ovocie. Niacín rastlinného pôvodu sa nevstrebáva rovnako dobre ako niacín živočíšneho pôvodu. Dobrá správa je, že niacín je relatívne stabilný v teple, na svetle a vzduchu. Počas varenia sa stráca iba približne 20 % niacínu. Keďže sa niacín skladá z aminokyselín (tryptofán), jeho prísun vám zabezpečí konzumácia výrobkov bohatých na bielkoviny.

Prejavy pri nedostatku niacínu

Pravdepodobne najznámejšie ochorenie z nedostatku niacínu je pellagra, čo znamená niečo ako „hrubá pokožka“. Pellagra sa objavila už v 18. storočí v oblastiach, kde boli kukurica a proso dominantné potravinové plodiny, pretože obidve prirodzene obsahujú málo niacínu. Dokonca aj dnes sa táto kožná choroba často vyskytuje v krajinách tretieho sveta. V prosperujúcich spoločnostiach sa už pellagra neobjavuje.

Nedostatok niacínu môže viesť k poruchám spánku a tráviacim ťažkostiam. Prvými známkami môžu byť znížená chuť do jedla v kombinácii so suchom v ústach a pokles telesnej hmotnosti. Môžu sa objaviť aj závraty, bolesť hlavy a mierna zmätenosť.