Základný vitamín pre matky – kyselina listová

Prečo je kyselina listová taká dôležitá?

Zelenina často obsahuje veľa kyseliny listovej

Kyselina listová je základný „vitamín matiek“, pretože u nastávajúcich matiek významne narastá potreba kyseliny listovej. Zatiaľ čo pred tehotenstvom je potreba kyseliny listovej okolo 400 µg, počas tehotenstva narastá až na 600 µg. To znamená, že sa jej potreba zvýši o 50 %!

Príjem kyseliny listovej potravou zvyčajne nie je dostatočný. Kyselina listová patrí do skupiny vitamínov B. Je všestranne účinná. Na jednej strane je dôležitá pri bunkovom delení a významnou mierou prispieva k vzniku nových buniek. Na druhej strane podporuje tvorbu krvi a vývin mozgu.

 

Potraviny, ktoré dodávajú veľké množstvo kyseliny listovej

Na kyselinu listovú je bohatá zelená listová zelenina, iné druhy zeleniny (napr. brokolica), paradajky, zemiaky, vajcia, mäso a celozrnné výrobky. Kyselina listová je veľmi citlivá, svetlo a kyslík ju takmer úplne zničia a spôsobujú jej neúčinnosť. Počas tehotenstva je takmer nemožné prijať dostatočné množstvo kyseliny listovej prostredníctvom stravy. Tehotná žena by musela zjesť približne 20 kg brokolice denne, aby pokryla zvýšenú potrebu kyseliny listovej.

Z tohto dôvodu potraviny bohaté na kyselinu listovú alebo špeciálne výživové doplnky sú v tomto citlivom období života tak dôležité pre matku a dieťa. Kyselina listová sa okrem toho v tele veľmi rýchlo spotrebováva, najmä ak sú na ceste dvojičky alebo viac plodov alebo v prípade tehotenstiev s krátkym časovým odstupom. Na dostatočný prísun kyseliny listovej je vhodné myslieť aj pred otehotnením. Zásoby kyseliny listovej je potrebné doplniť už pred tehotenstvom!

 

Pre ženy, ktoré chcú otehotnieť, je dôležitý prísun kyseliny listovej, dokonca aj predtým, ako zistíte, že ste tehotná.

Príznaky nedostatku kyseliny listovej

Nedostatok kyseliny listovej spôsobuje únavu a vyčerpanosť. V extrémnych prípadoch môže dôjsť k objaveniu vývojových anomálií dieťaťa, ako je takzvaný „rázš