Jód na štítnu žľazu

Prečo je jód taký dôležitý?

Zdrojom jódu sú morské plody

Jód má mimoriadny význam pre celý metabolizmus v tele a predovšetkým pre hormóny štítnej žľazy, ktoré regulujú energetickú rovnováhu v tele a tým aj fyzický  vývoj. A práve tieto hormóny potrebujú jód ako „palivo“. Nedostatok jódu spôsobuje viditeľné zväčšenie štítnej žľazy, dobre známy hrboľ, nazývaný aj struma.

Podľa WHO (Svetová zdravotnícka organizácia) sa Nemecko radí medzi tie svetové regióny, v ktorých je nedostatok jódu ešte aj dnes problém. Táto skutočnosť stále nie je veľmi známa, rovnako ako fakt, že jód je pre metabolizmus tak dôležitý.

Keďže produkcia hormónov štítnej žľazy sa začína od 12. týždňa tehotenstva, je o to dôležitejšie, aby si nastávajúce mamičky venovali pozornosť na dostatočný prísun jódu. Okrem krytia svojich vlastných potrieb musia brať do úvahy aj to, že ich potreba jódu je zvýšená v dôsledku tehotenstva.

Vhodné potraviny pre dodávku jódu

Vo všeobecnosti je všetko, čo pochádza z mora, bohaté na jód. Jedna 200 g porcia tresky obyčajnej alebo 100 g tresky tmavej dodá denné množstvo 230 µg jódu. Ďalším zdrojom jódu je jodidovaná kuchynská soľ. Počas tehotenstva a dojčenia sa dôrazne odporúča dostatočný príjem jódu, aby sa zabezpečilo zdravie Vášho dieťaťa. Optimálny prísun jódu je možné zabezpečiť len pomocou cielenej konzumácie  potravinových doplnkov.

Prejavy pri nedostatku jódu

Nedostatok jódu počas tehotenstva môže mať negatívny vplyv na fyzický a duševný vývoj  dieťaťa. Ale nejde iba o to: nedostatok jódu môže spôsobiť aj problémy so sluchom a rečou, ktoré môžu u dieťaťa nastať neskôr.