Všestranný horčík

Prečo je horčík taký dôležitý?

Horčík sa nachádza iba v malom množstve potravín.

Horčík je skutočne všestranne účinný. Táto minerálna látka zohráva úlohu pri takmer všetkých telesných funkciách organizmu: Reguluje činnosť viac ako troch stoviek enzýmov a podieľa sa na kontrakcii svalov. Niet sa preto čo čudovať, že sa približne jedna tretina magnézia v tele nachádza vo svaloch. Horčík pomáha svalom tým, že zabezpečuje sťahovanie a uvoľňovanie svalových vlákien.

Potreba horčíka v tehotenstve zvyčajne nebýva podstatne vyššia ako pred otehotnením. Ale vzhľadom na jeho všestranné funkcie by ste si aj napriek tomu mali zabezpečiť neustále dostatočný prísun tohto minerálu.

Potraviny vhodné pre dodávku horčíka

Významné množstvá horčíka obsahuje v skutočnosti iba malé množstvo potravín. Pšeničné klíčky a slnečnicové semienka sú naozaj dobrými zdrojmi horčíka, ale v každodennej výžive zohrávajú iba malú úlohu. Vo všeobecnosti by ste mali uprednostňovať celozrnné výrobky pred výrobkami z bielej múky. K zásobovaniu tela horčíkom prispieva aj fazuľa.

Dobrým zdrojom horčíka sú aj vhodne vybrané minerálne vody. Oplatí sa podrobnejšie si preštudovať označenie fľaše.

Prejavy pri nedostatku horčíka

Nedostatok horčíka má bolestivé následky, najmä v noci: smutne známe kŕče v lýtkach. Dajú sa liečiť prísunom horčíka. Včasné varovné signály: Keď cítite mravenčenie v rukách a chodidlách, môže to byť spôsobené nedostatkom horčíka.

Príznakmi značného nedostatku horčíka môže byť nervozita, zábudlivosť a závraty. V extrémnych prípadoch môže dôjsť k predčasnému pôrodu (okolo 30. týždňa tehotenstva) spôsobenému napätím svaloviny maternice. Zabezpečte si dostatočný prísun horčíka v strave. V prípade výskytu akýchkoľvek ťažkostí sa vždy poraďte so svojím lekárom!